Mingelkväll

Igår var det sista dagen på termin 3 på juristprogrammet.
Detta innebar att ekonomirätten var färdigläst och den omtalade mingelkvällen skulle äga rum som avslutande evenemang. En migelkväll tidigare kullar berättat för oss om och igår kväll var det vår tur att vara huvudgästerna. Mingelkvällen hölls av en av sveriges största advokatbyråer, de höll för allt från lokal till exklusiva viner och mat i form av renkött, patéer och spett av finaste svamperna.
Den sponsrande advokatbyråns ägare höll ett tal medan vi fint uppklädda studenter lyssnade och skrattade åt de få skämt som denna välförmögna mannen drog..

Jag kom på mig sittandes där framför det fint dukade bordet med silverbestick.
Jag satt där och lyssnade på advokaten hur han lovade oss ett fint jobb i framtiden om vi valde att jobba hos honom och självfallet nickade jag troget till hans ord.
Han drog skämt som jag skrattade åt precis som han förväntade sig, dock utan att jag förstod det skämtsamma. När han berättade att könsfördelningen var jämn på denna byrå applåderade jag trots att denna krets är mansdominerande.
När jag snart satt och fint skar upp kalvfilen la jag ifrån mig besticken då en kvävande känsla slog mig.
Hur ser det ut för icke svenskar på byrån? Finns dem eller existerar dem i en form av 1 procent?
Snart tog jag tag i besticken och tog en stor tugga i andan av stolthelt..
Jag sitter här och snart ska jag söka mig in arbetslivet där männen har makten, kvinnorna försöker och invandrarna inte når fram. Men jag ska klara det och är beredd på alla hugg!

Jag ser fram emot allt som väntar mig
Viljan är nyckeln!

Kommentarer
Postat av: Chacha

som sagt, en mycket stark tjej!

krams

2009-01-16 @ 14:31:17
URL: http://spellme.blogg.se/
Postat av: Jenna

Härligt med ny termin och nya tag va! Och en hel helg mittemellan utan några studiekrav alls :)



Ha en trevlig kväll!

2009-01-16 @ 22:07:11
URL: http://jennas.blogg.se/
Postat av: amanda

läser du till jurist? :D

funderar på att läsa till det också? :) Kan du kanske förklara för mig hur det är och så?

krams

2009-01-16 @ 23:26:02
URL: http://amandusss.blogg.se/
Postat av: Mindy

Godmorgon.Ha en skön lördag..

2009-01-17 @ 08:17:20
URL: http://blondis81.blogg.se/
Postat av: Moster Madde

Vill Du flyga, lyssna inte på tråkmånsarna som hävdar att det inte går att flyga, utan flyyyyyygggg!

2009-01-17 @ 14:31:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0