"Lättast att göra rätt"

Efter en lång dag med en föreläsare som spred budskapet om finansrätt för våra (drar alla över en kant) okunninga finansöron, tog jag min lagboksfyllda väska och begav mig hemmåt.
Stegen var ostadiga då frosten under min sula skapat kristaller av is och den trötta kropp underlättade inte heller situationen utan gav motsattsen. Min dystra min nådde snart skogsbrynet och skogen som sedan leder mig till mitt hem på andra sidan, en skog som förövrigt är vacker men sorligt nog tom på gatlyckor på kvällen (skattepnegarna tar vägen vart?!).

Under min väg mot min lägenhet var tanken i huvudet en enda. Eller i ärlighetens namn två, den ena att jag inte får halka då jag med erfarenhet vet att smärtan efter en halkincident kommer ge långvarig smärta i den nedersta kotan. Den andra tanken var, hur gör man rätt? Hur gör jag, vilka beslut ska jag ta för att jag ska göra rätt? Jag vill påpeka att jag inte gjort något fel angående val av studier, flytt etc. Tänkte allmänt då allt ibland bara blir fel. Vad gjorde jag då för att dessa fel fick chansen att uppstå och bli ett faktum?
Eller var det jag som gjorde något?

Med ett dunk sätter jag ner min väska i hallen och vrider snabbt bort den åtvridna halsduken kring min hals då en värme slår mig när jag kommer in genom dörren. Trots att jag inte hellre än någonting annat bara vill sätta mig så är pedanten i mig starkare och tvingar mig fixa allt med väska, mat, samtal innan uppenbarelsen vila får slå in. Jag slår på TV:n, lutar mig bakåt och skådar denna för mig okända kvinna med knallröd tröja.
Programledaren frågar henne vad hon vill säga till tvtittarna som ett avslut.
Kvinnan vänder sin nacke med en rörelse som är gummiaktig, ler och säger: Det är lättast att göra rätt!

Ja, självklart är det lättast att göra rätt du knallröda gummikvinna. Gör man rätt blir att sedan lättare..
Men hur gör man rätt? Det är antar jag inget man bestämmer sig för en dag att man ska göra, det är något som bara blir. Men kan man förbindar att fel och dess konsekvenser vlir så drastiska? Eller blir det bara antigen rätt eller så blir det bara fel, bara sådär...

Eller helt ärligt, tänker man bara för onödigt mycke?!!


Kommentarer
Postat av: dana

fin blogg :)

kram/dana

2008-10-29 @ 15:51:42
URL: http://dddana.blogg.se/
Postat av: Christa

Ja visst har jag följt dig ett tag nu och det tänker jag fortsätta med.

Även jag tänker för mkt ibland. Men lika ofta känns det efteråt som att man trots allt ändå inte tänkt nog...Hmm.. Lät virrigt inte sant?

Skönt att du tog dig hem utan knäckta kotor och brutna ben. Vi hade -2,5 här när jag gick ut med voffen i morse.

Nu inväntar jag fredagen som kommer innebära ett besök i kungliga huvudstaden med min dotter.

Såg väderprognosen och beslöt mig för att INTE titta på den igen.. REGN REGN REGN när jag äntligen ska få gå i stan en heldag..



Ha det gott och kämpa på.

Kram

Christa

2008-10-29 @ 17:26:10
URL: http://hissen.blogg.se/
Postat av: Ebba

Hej!

Vilket är ditt favoritband?

Kram!<3

2008-10-29 @ 18:38:46
URL: http://byebba.blogg.se/
Postat av: sofie

hej:D tro det eller ej men jag är tillbaka på den här gamla bloggen igen, varför? jaa..det har jag försökt att förklara lite smått i inlägget:P hehe

Hoppas du fortsätter att titta in och att du inte tycker jag är allt för jobbig:S

Ha det bäst! =) kram sofie

2008-10-30 @ 01:06:36
URL: http://thenoteboook.blogg.se/
Postat av: Ebba

Okej. Jag lyssnar också på mycket blandad musik.

Kram!

2008-10-30 @ 11:50:38
URL: http://byebba.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0