Barack Hussein Obama II

Jag är väldigt politiskt obunden, väldigt oengagerad och har ingen införståelse för politik.
Detta kan min omgivning bevittna och speciellt min far som vid varje samtal påpekar hur viktig politik är för succés. När jag blev 18 år och hade rösträtt ville jag självklart inte rösta, brydde mig helt enkelt inte. Men av en slump hamnade jag på valdagen i en liten vallokal och snart stod bakom den gröna skärmen och röstade. Jag röstade blankt så klart.

Men på senaste har jag chockat mig själv med en chock av karaktär likt inget på denna planet.
Jag har hejat och stöttat en politisk man och hans politiska åsikter. Jag har hejat och stöttat Obama.
Vaknade imorse, sprang till TV:n med mina svullna ögon och försökte utläsa texttvs röda starka text.
Efter kisande, rynkande och ögonskrubbande kunde jag läsa: "Barack Obama är ny president".

Trots att man är totalt politiskt ointresserad kan vissa saker intressera en människa.
Vissa saker är mänskliga mer än de är politiska. De intresseras oss inte för politikens skull utan för mänsklighetens skull. Valet i Amerika har varit en sådan grej, något man följt inte för att man är republikan eller vad man nu är. Utan för att man vill att etniciteten inte ska vara något hinder eller en faktor som får en att missa toppen.

Idag är en historisk dag. En Svart Muslimsk man får röster som gör att han vinner ett presidentval i Amerika och blir världens mäktigaste man. En Svart Muslimsk man! Hur känns det att säga dem orden? Overkligt.
Men samtidigt hemskt och jobbigt. Varför ska man känna overklighet av att säga dessa ord eller känna denna enorma glädje att en man likt Obama vinner? Det borde vara en självklarhet att en svart man kan vinna likt en vit man.  Men "borde" är bara borde. Tyvärr.

Men med min hand på hjärtat tror inte förändring kommer att ske. Jag tror att bensinen fortfarande kommer vara hög och att Irak fortfarande kommer plöjjas på sin olja. Tror fortfarande muslimer kommer att förknippas med terrorister och Guantanamo kommer expandera.
Men det som glädjer mig idag är att en människa som inte nog med att han är muslim även är svart, vinner ett val likt detta. Nu kan invandrarna trädan fram och våga på ett annat sätt. Nu när de ser att gränserna börjar bli vaga kan de få blomstra. De måste nu blomstra!

Idag är en historisk dag
Men hoppas det inte kommer förbli historia

Kommentarer
Postat av: NELLI

Detsamma cutie :)

2008-11-05 @ 23:47:34
URL: http://n3lli.blogg.se/
Postat av: Matilda

Det var bra att Obama vann =)

2008-11-06 @ 07:47:45
URL: http://matildafiona.webblogg.se/
Postat av: Medresenärskan

Hej Lena.

Vi ska glädja oss så länge vi kan åt Obama. Blir det bakslag får vi ta i det då, men det finns nånting inom mig säger att lika klart som han nu står som vinnare, lika klart tror jag de amerikanska väljarna ger en hjälp i form av att de verkligen tror på honom. Glädje och tro är energier som ibland skämtsamt sagt kan få berg att förflytta sig. Tror de och vi på honom så kan han förändra lättare.



Naturligtvis kan han inte genomföra allt men kanske några VIKTIGA saker som att vi skall ge alla människor samma människovärde. Tror vi helhjärtat på och lever efter det ... ja då bemöter vi varandra på en mänskligare och varmare sätt. Världen kan bli vänligare. Men ... det är lång väg att gå ... ändå är det värt mödan att TRO och själv förmedla den kärlekfulla attityden.

Kram på dig!!!

2008-11-06 @ 12:43:00
URL: http://medresenarskan.bloggagratis.se
Postat av: emmich

Ha en bra kväll!

2008-11-06 @ 18:02:46
URL: http://emmichs.blogg.se/
Postat av: Soza & Shatha

Hej Dona!



Du är en grym skribent och vi håller med dig till 100%!



Kram! :)

2008-11-07 @ 23:03:26
Postat av: arritch

skitbra inlägg håller med dig till fullt tjejen, kommeru ifrån?

2008-11-23 @ 14:52:54
URL: http://awigiii.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0