Att ha svävande identitet

Jag är lite av en blandras om man kan använda den benämningen i sammanhang utanför djurriket?!
Min mor är kurd och min far är irakier. Det räcker med att man säger så för egenligen är det mer kompliserat då jag är född i Iran pga av kriget och sedan uppväxt i norrland. Men det är inte väsentligt.

Idag fick vi på univeritetet besök av en doktorant med kurdiskt påbrå från Linköping Univeristet som föreläste för alla intresserade, kurder som icke kurder.
Föreläsningen gick under rubriken " att sväva mellan kurdisk och svensk identitet".
Det första föreläsaren sa var en fråga vi skulle ställa oss själva och sedan svara på inom oss.
Den löd: Vem är jag?
Under hela föreläsningens gång var jag som låst i mig själv. Frågan kunde inte släppa mig utan plågade på ett kvävande sätt. Jag försökte, jag tänkte och jag stirrade. Försökte svara på frågan för mig själv men det gick absolut inte. Aldrig kännt en svårighet likt denna att svara på en fråga som jag känner borde vara självklar egentligen. Visst, jag är Dona, jag är student, jag är en god lyssnare..men detta är av ett yttre lager.
Vem är jag inombords, långt inne? Jag vet inte. Jag vet inte!

Jag lever ett liv med stress, studier och tankar som enbart tillägnas mina nära och kära.
Känns som om vardagen äter upp ens tid som borde ges till en själv.
Ofta tänker jag på vem jag är men vardagen har sköljt med mig i sin våg och annat har kommit framför att svara på den frågan. Men idag fick jag frågan konkret riktad mot mig och ett svar skulle fram. Men jag var låst som i en dubbelknutt.

Är man det mamman är eller det pappan är? Eller är man helt enkelt svensk eller kanske är man trots medborgarskapet invandrare? Svarar man att man är invandrare och säger det till sin omgivning, ja då är man förknippad me alla andra invandrare eller till de ex. som förtycker eller begår brott. Då kommer fördomarna som rubbar ens identitet och man bemöts som den man egentligen inte är. Man skapar sig en identitet men när man går ut sprängs den av omgivningen och man går hem återigen med ovetenskapen om vem man är.

Vem är du?


Kommentarer
Postat av: Christa

Hej vännen.. Har fått låsa min blogg pga en psykopatisk person.

Vill du fortsättningsvis kunna komma in till mig så maila så får du inloggnings uppgifterna



Kram på dig i rusket

2008-11-16 @ 14:07:43
URL: http://hissen.blogg.se/
Postat av: Guffi

Ja, vem är jag?



Tack för frågan..då fick mig att tänka till.

2008-11-16 @ 15:33:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0