Stackars blåsta konsumenter

Konsument är ett annat ord för kund men låter ganska mycke finare. Fast sanningen är den att de båda till grunden är lika tragiska. Det kan jag bevittna.
Idag skulle jag köpa mig en kamera (läs Camera obscura). Vi gick in i många butiker men lämnade dem lika snabbt. Jag menade på att försäljaren bara ljög och att butiken intill var bättre, men insåg snart att alla försäljare lät som varandra. Tillslut beslöt jag mig för att låta en av försäljarna prata till punkt utan att jag avbröt med ett leende och falskt lovord om att återkomma. Jag ville granska denna människas beteende och sätt att prata.

Försäljaren granskade mig och mitt sällskap på avstånd. Han började gå mot oss utan att låtsas om att vi fanns men "råkat" få syn på oss av en slump och kör till med ett glatt, falskt "Hej, kan jag hjälpa dig?". Innan jag svarat tar han med mig till den lagom billiga sidan av kameror. Försäljare placerar oss kunder i ett fack direkt beroende på utseende, stil och framförallt ursprung. Jag menar, där står jag med ett svarthårigt till utseende maffiagäng. Ser ju ut som socialbidragstagare. Om de ändå visste hur vi sliter. Låter hemskt men sant, de placerar konsumenterna i en ekonomisk klass för att sedan veta vad de ska göra reklam för, det allra dyraste eller det lite lagom billiga.
När han väl börjar prata vet jag inte vad jag ska ta in eller hoppa över. Alla kameror är bra vilken jag än pekar på och alla är de av högsta kvalitet både vad gällande bild och skärpa. Ingen kamera är sämre än den andra och alla har de varit bästsäljare i år. Trots olika funktioner och prisklasser är de ändå på samma nivå. Ni förstår, han vill bara sälja.

Jag går ut med en kamera men köpte den inte pga det han sa utan mitt samvete kunde inte låta mig gå tomhänt. Tyckte synd om försäljaren som var programerad med ett robotlikt beteende. Gjorde allt för att övertyga mig om att det han sa var sant. Tänk vad många gånger han rabblar upp det han sa till mig idag per dag. Men vid närmare tanke..jag blev ju ändå blåst..köpte ju en kamera tillsut precis som han ville..attans!

Kommentarer
Postat av: Linn

Du är ny på bloggen men så otroligt bra!

Tack för underhållande läsning =)

2008-08-08 @ 01:38:35
Postat av: Sandra

Jo det har dom också :) Vad har du för dig?

2008-08-08 @ 11:31:20
URL: http://lillsazza.blogg.se/
Postat av: Sandra

Jag tycker att den är bra som den är :)

2008-08-08 @ 11:37:54
URL: http://lillsazza.blogg.se/
Postat av: Peaches

jag tycker inte om när försäljare stör mig i affären! så irriterande! brukar du ha problem med bloggen förresten?

2008-08-08 @ 11:52:32
URL: http://iwonderyouwonder.blogg.se/
Postat av: Nathalie

Bra skrivet :) och fy för försäljare ibland. Dem är så otroligt påträngande ibland!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0