Olagligt är godare

Under de 30 minuter jag var ute på promenad idag han jag skåda fyra brott (brott är ett starkt laddat ord men jag fann inget annat). Trodde det var en tillfällighet men gudarna ska veta att det inte var så. Sedan jag börjde studera juridik har jag blivit ytters uppmärksam på lagbrott, en studiskada som börjar ta på mina krafter speciellt när jag inte letar efter brotten utan bara råkar se dem vilket ger mig en känsla av att de jagar mig. Jag som ska sitta bakom skolbänken i 5 år och lära mig hur man förhindrar brott, det svider att se dess existens.

På min promenad utmed Vättern stötte jag på två som bråkade så den ena föll och slog i huvudet medan den andra svor åt den på asfalten liggande samtidigt som han vände på klacken och gick. Jag skakade bort det jag nyss sett och fortsatte min vandring med blicken på de vackra lägenheterna med utsikt över vattnet.
Helt utan förvarning kastar en kvinna ner sin soppåse från balkongen och ger mig ett ondskefullt leende som svar på min stirrande, förskräckta blick. Jag blir arg och svär inom mig åt den gräsliga synen. 
När det efter en stund börjar kännas i benen beslutar jag mig för att bege mig hemmåt. Jag hör ett sågande ljud bakom mig och vänder av nyfikenhet på huvudet. Där står en man iklädd plasttofflor och ett linne som stolt visar upp det grova brösthåret och sågar av en massiv trädgren. Jag känner en plikt gentemot naturen och frågar varför han bär sig åt på detta felaktiga sätt och får som svar att en vacker tjej som mig borde veta att denna gren är i vägen för parabolen. Jag vet inte om jag skratta eller gråta då han i ärlighetens namn beter sig som min far.
Jag känner att det nu får räcka med felaktiga beteenden (funnit nu ett mildare ord för brott) och går in i den lokala mathandeln för att köpa mig en färskpressad juice. Just när jag lugnat ner mig och står i kassan ber en pojke mig om ursäkt då han vill gå förbi och ut genom kassan. Jag öppnar en väg och ser när han är en bit bort att det ur hans slitna jeans sticker ut ett paket Marabo chocklad.

Det skulle vara en lugn och skön promenad jag begav mig på i friheternas land. Ack så fel jag hade..ack..

Ni finner nöje i att stifta lagar.
Ändå finner ni ännu större nöje i att bryta dem.
Khalil Gibran


Kommentarer
Postat av: Sandra

Din blogg var jätte fin :) Hur har din kväll varit? :)

2008-08-08 @ 00:21:48
URL: http://lillsazza.blogg.se/
Postat av: Emma

Tack, din blogg är också fin! Lite mer bilder skulle dock uppskattas för varierandets skull! :)

2008-08-08 @ 01:08:34
URL: http://pemzy.blogg.se/
Postat av: Louise

Oj! Hur kan du se allt detta liksom, jag är aldrig med om att se "brott"...Eller jo ibland, man ser ju felaktiga beteenden då och då. Hur som helst, du skriver på ett väldigt bra sätt som väcker intresse hos läsaren! Bra! :)

2008-08-11 @ 18:03:40
URL: http://thailandssol.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0